Poznaj MG Metro Turbo – gwiazdę serii Mali Gladiatorzy i następcę legendarnego Mini Coopera. Zanurzmy się w jego bogatą historię, przyjrzyjmy się innowacjom pod maską i porównajmy go z rywalami. Czy spełnił oczekiwania.
Od chwili powstania oryginalnego MINI, samochód ten zdefiniował klasę kompaktów. Jednak gdy British Leyland zaniedbało rozwój tego kultowego modelu, konkurenci z kontynentu, tacy jak Renault czy Peugeot, nie tracili czasu. Ale teraz Wielka Brytania wraca do gry! Poznajcie Austin Metro - odpowiedź Brytyjczyków na europejskich gigantów. Czy Metro ma szansę odzyskać koronę dla Wysp w erze małych gladiatorów na kółkach?
Supersamochód skonstruowany i produkowany przez brytyjską firmę Jaguar w latach 1992-1994. W roku 1984 po prezentacji Ferrari 288 GTO zaczęto prowadzić pracę nad super-szybkim Jaguarem, którego nazwano roboczo "220", gdyż prędkość w milach jaką zakładano, że osiągnie będzie równa 220 mph czyli 352 km/h. Nad samochodem pracowano w weekendy i nazwano go później projekt "Sobota". Samochód prototypowy miał zostać wyposażony w silnik o pojemności 6,2 l V12 o mocy 507 KM i momencie obrotowym 542 Nm. Jednak Jaguar miał problemy z emisjami spalin i ówczesnymi normami, a silnik V12 odrzucono. W wersji produkcyjnej zostało użyte 3,5-litrowe V6 z samochodu Rover Metro 6R4 rally razem z dwoma turbosprężarkami. Silnik ten generuje moc 542 KM i moment obrotowy 645 Nm. XJ220 był najszybszym samochodem na świecie. W 1992 roku na owalnym torze o długości 12,5 km w Nardò we Włoszech kierowca wyścigowy Formuły 1 Martin Brundle, prowadząc XJ220 osiągnął prędkość maksymalną 347,4 km/h, co przekłada się na prędkość na prostej drodze równą około 357 km/h. Jesienią 1993 roku na tym samym torze tytuł najszybszego samochodu zdobył McLaren F1 osiągając 371,4 km/h.